Običaj priređivanja pokladnih „vukova“ na pokladni utorak u planinskom selu Deževice u općini Kreševo nastavljen je i ove godine.
Tradicija je to koja postoji oduvijek, kažu Deževičani, žitelji sela smještenog na 912 metara nadomske visine, između planina Inač i Gradac. Mjesto je to bogate povijesti, koje se 1403. godine spominje kao jedno od sjedišta bosanskog kralja, u to vrijeme i jedan od najvažnijih bosanskih rudnika olova i srebra. U selu se 1408. godine spominju dubrovački sud i carina. Deževice su danas prepoznatljive i kao svetište svetog Jakova Markijskog, nekadašnjeg vizitatora bosanskih franjevaca, koji je u ovom mjestu rezidirao u 15. stoljeću.
U mjestu bogate povijesti i tradicije, sačuvao se i običaj organiziranja pokladnih „vukova“. Kolona je to koju predvodi „vučica“, a na začelju joj je „vuk“ s bisagama u kojima se skuplja ono što im mještani daju. „Uglavnom je to rakija, koju na kraju svi zajedno popijemo“, kaže nam Anto Miletić, jedan od 15-ak sudionika pokladnih „vukova“, koji su ove godine u pohod kroz selo krenuli nakon tradicionalnog okupljanja u mjesnoj kavani. Anto Gašić ove je godine „vučica“.
„Pripreme za organiziranje “vukova” počinju desetak dana prije pokladnog utorka, dana kad se običaj redovito upražnjava. Pripremaju se ovčje kože, koje će poslužiti kao “odijelo”, boje za maskiranje, te zvona, a “vučica” priprema dugi štap, na čijem se završetku nalazi kravlji rep. “Vukovi”, isključivo odrasli muškarci, skupljaju se u rano jutro, u objektu za koji su se prethodno suglasili, uglavnom u nekoj od seoskih kavana. Već otprije se zna tko će se naći u ulozi “vučice”, a sami “vukovi” su redaju iza “vučice”, po starosti ili, pak, po stažu – godinama sudjelovanja - kojeg imaju u “vukovima”. Svi “vukovi” se, prije nego što krenu u ophodnju, po licu namažu različitim bojama. Nekada su se koristile prirodne sirovine za dobivanje boja (kora šljive, ljuska luka i sl.), a u novije vrijeme fabricirane boje ili ruž, karmin i slično. Boja se ponekad stavljala i na kosu, no u posljednje vrijeme umjesto toga se koriste perike. Na svakodnevnu odjeću odjenu se ovčje kože, mada je taj detalj posljednjih godina poprilično zaboravljen, ponajviše uslijed gotovo potpunog nestanka ovaca, a oko pàsa stavljaju zvona, kojih je, također, posljednjih godina sve manje, no, nisu potpuno nestala“,stoji u tekstu kojeg je na temu ovog jedinstvenog običaja u BiH objavio novinar i publicist Milo Jukić .
Prema istraživanju kojeg Jukić temelji na objavljenim publikacijama i sačuvanim dokumentima na ovu temu „vukovi“ u Deževicama isto su što i „vučari“ u Dalmaciji. Običaj je u središnju Bosnu došao iz kopnenog dijela Dalmacije, odakle podrijetlo vuku i neki od današnjih deževičkih rodova. Običaj priređivanja pokladnih „vukova“ postojao je i u nekim drugim mjestima Lepeničke doline koja pripadaju općinama Kiseljak, Kreševo i Fojnica, ali su vremenom potisnuli drugi pokladni običaji, tako da se „vukovi“ danas mogu vidjeti samo u Deževicama čiji stanovnici se drže one pučke „bolje da propadne selo već običaj“.